Langsomt internet? Sådan fikser du det

Post featured image

De fleste af os har prøvet at døje med langsomt internet fra tid til anden, men hvad nu hvis internettet altid er langsomt og du ikke får hvad du betaler for? I denne guide har vi samlet alle ekspertråd på området, så du hurtigt kan afhjælpe problemerne på egen hånd.

Start her: Vælg hvilket internet du har problemer med

Bredbånd i hjemmet / WiFi

  • Internetforbindelsen deles af alle i hjemmet
  • Der kobles på internettet via WiFi
  • Forbinder via telefonstik, kabel-TV stik eller fiber

Mobilt bredbånd / på farten

  • Bruges af én person på farten, eller:
  • Deles via WiFi i hjemmet
  • Bruges ofte på farten, f.eks. til/fra arbejde

Bredbånd i hjemmet / WiFi

Bredbånd i hjemmet bruges normalt af hele husstanden, som er koblet på det trådløse netværk (WiFi) med både computere, fjernsyn, mobiltelefoner og andre enheder. Det stiller derfor nogle krav til både udstyret og forbindelsen, som skal kunne følge med og fordele hastigheden korrekt mellem enhederne.

Herunder har vi samlet en række af de mest gængse problemer, som skaber langsomt internet – samt løsningsforsalg dertil:

1. Forældet udstyr

En almindelig årsag er forældet udstyr, som ikke er fornyet i takt med at internethastigheden er blevet sat op. Det betyder eksempelvis at en router, som er 5 år gammel, kan have svært ved at håndtere den øgede hastighed og flere tilkoblede enheder på én gang.

Løsning: Forhør dig hos udbyderen om muligheden for at opgradere routeren, eller køb en ny router. Køber du selv, skal routeren understøtte 802.11ac-standarten, og bor du i et stort hus kan et mesh netværk anbefales.

2. Signalforstyrrelser (f.eks. i tæt beboelse, etageejendomme, m.m.)

Et andet kendt problem, som er særligt udbredt i tæt beboelse, er signalforstyrrelser. Hvis du bor i en etageejendom, kan du næsten være sikker på at dit trådløse netværk forstyrres af andet udstyr – og dermed gør din internetforbindelse langsommere. Det sker fordi der kun er et begrænset antal kanaler, og din router er koblet på én af disse. I spidsbelastede perioder kan der opstå “kø” på disse kanaler, i samme stil som når der er kø på motorvejen – og det skaber forstyrrelser, som fører til langsomt internet.

Løsning: Bed din udbyder om at instruere dig i, hvordan du med din nuværende router scanner de tilgængelige kanaler. Når du har gjort dette og scannet kanalerne, vælger du blot den kanal med mindst trafik.

3. Dårlig/forkert placering af udstyr

Normalt er ledningen til netforbindelsen ført ind i hjemmet til et teknikskab, der oftest er placeret i bryggerset eller entréen. Mange vælger så at placere udstyret samme sted, fordi det på denne måde er gemt af vejen. Problemet er dog at signalet så skal rejse igennem flere vægge (og nogle steder etager), hvilket kan resultere i langsomt og ustabilt internet i de fjerneste ender af boligen.

Løsning: Placer dit udstyr på en central og åben placering, eller overvej om du skal investere i et mesh netværk såsom Google WiFi, Netgear Orbi eller Ubiquiti AmpliFi. Et mesh netværk sørger for bedre dækning i hele boligen, da signalet transmitteres rundt ved hjælp af udstyr som er koblet sammen.

4. Lang forlængerledning til udstyret

Din internetadgang når din bolig via en hovedledning, og hvis du fra dette stik sætter en lang forlængerledning til udstyret, kan du risikere at hastigheden forringes.

Løsning: Sørg for at dit udstyr er koblet direkte på hovedledningen med en kort ledning, som ifølge Telenor højst må være 3 meter lang.

5. Abonnementet er utilstrækkeligt

Endelig kan langsomt internet også skyldes, at du har valgt en for lav hastighed. Hvis flere bruger nettet samtidigt, kan en hastighed på under 50 Mbit/s have svært ved at følge med. Dette vil eksempelvis betyde at streaming af film og musik går i stå, og online-spil hakker.

Løsning: Opgrader til en hurtigere forbindelse. Til en almindelig husstand anbefales som minimum 100 Mbit/s, hvis der skal kunne streames og spilles spil. Det anbefales at vælge fibernet hvor det er muligt, på grund af den høje hastighed på både download og upload.

6. Periodiske problemer med internettet

Periodiske problemer kan opstå hvis der er meget byggeri i området omkring din bolig, eller hvis udbyderen er ved at opgradere/reparere sit udstyr. Det kan skabe ustabilt internet, hvor forbindelsen er langsom eller mistes helt.

Løsning: Tjek driftstatus på din udbyders hjemmeside, og sørg for at gøre dem opmærksomme på eventuelle problemer hvis du ikke finder noget i deres driftstatus.

Mobilt bredbånd / på farten

Mobilt bredbånd kan bruges på alle enheder, og fungerer ved at fange et signal fra nærmeste sendemast. Enten er man koblet på det mobile bredbånd direkte på enheden via et SIM-kort, eller også har man en trådløs router med et SIM-kort isat, der basalt set fungerer som almindeligt kablet bredbånd. Der findes også mobile routere på batteri, der kan tages med i toget/sommerhuset/båden, og giver dig hurtigt internet på computeren uanset hvor du befinder dig.

Herunder har vi samlet nogle af de mest almindelige problemer, som kan give langsomt internet via mobilt bredbånd – samt løsningsforslag dertil:

1. Du befinder dig i et område med dårlig dækning

Generelt er dækningen rigtig god i Danmark, men der kan være små områder som stadig ligger langt fra nærmeste sendemast. Dette kan give sporadiske eller permanente problemer med langsomt og ustabilt internet, hvilket er særligt udtalt hvis du ikke har det rette udstyr.

Løsning: Tjek din udbyders dækningskort, og se om du er placeret i en zone med dårlig dækning. Forhør dig hos udbyderen om muligheden for at opgradere dit modtager-udstyr, eksempelvis med en udendørs antenne.

2. Dit udstyr er ikke kraftfuldt nok

Udstyret er ofte en flaskehals, da mobilt bredbånd ofte fås til billige priser med kun en lille router inkluderet. Det kan eksempelvis være en lille batteridrevet router, som langt fra har kræfter nok til at trække alle hjemmets enheder. Ofte er rækkevidden heller ikke lang, så det kan være svært at opfange signal fra master placeret længere væk.

Løsning: Sørg for at klarlægge dine behov med udbyderen, så du får det rette udstyr. Er du i tvivl, kan du altid kontakte dem direkte. Som udgangspunkt skal du have en rigtig router hvis internettet skal bruges i hjemmet. En lille router i lommestørrelse er ikke tilstrækkelig.

3. Dit udstyr er forældet

Som med alt bredbånd gælder det også for mobilt bredbånd, at dit udstyr med tiden bliver forældet. Det kan give problemer med langsomt eller ustabilt internet, hvis du sidder med noget gammelt udstyr.

Løsning: Forhør dig hos din udbyder, om ikke det snart er på tide at få tilsendt nyt udstyr. Du kan også købe nyt udstyr selv, vær opmærksom på at routeren skal understøtte 802.11ac-standarten, og bor du i et stort hus kan et mesh netværk anbefales.

4. Dit udstyr er placeret dårligt/forkert

Mobilt bredbånd leveres gennem luften, og hvis din router er placeret i et skab eller bag en betonvæg, kan den have svært ved at opfange signalet. Andre faktorer kan også spille ind, eksempelvis bakker og tæt bebyggelse. Er du langt fra nærmeste sendemast, kan nettet være endnu langsommere.

Løsning: Placer din router så højt som muligt, og gerne i vinduet pegende mod nærmeste sendemast. Du kan finde nærmeste mast ved at kigge på udbyderens mastekort.

Har du prøvet at slukke og tænde?

Uanset om du har bredbånd via kabel eller mobilt bredbånd, kan det anbefales at gøre noget så simpelt som at slukke udstyret og tænde det igen. En genstart kan somme tider løse et nyligt opstået problem, og der kan være mange årsager hertil.

En opdatering af routerens software kan eksempelvis være mislykket, eller der kan være andre ting i vejen.

For at slukke og tænde korrekt, skal du gøre følgende:

  1. Sluk udstyret, og træk det ud af stikkontakten.
  2. Vent mindst 10 sekunder.
  3. Sæt stikket i, og tænd udstyret igen.

På den måde sikrer du, at udstyret slukkes helt.